Sporten

Het algemene advies is om minimaal 5 dagen per week 30 minuten matig intensief te bewegen. Ook in de zwangerschap kan sporten veel klachten verminderen of voorkomen. Door te sporten slaap je ook beter. Maar: luister wel naar je lichaam. Heb je na het sporten bijvoorbeeld veel last van harde buiken, doe dan een stapje Continue Reading

Veilig in de zon

Zon geeft energie en stimuleert de aanmaak van vitamine D. Toch is te lang in de zon zitten niet goed voor je. Het veroudert je huid snel. Als je zwanger bent heb je ook kans op pigmentvlekken in je gezicht. Zit daarom niet te lang in de zon en vermijdt de zon tussen 12 en Continue Reading

Afvallen??

Afvallen is niet verstandig als je zwanger bent. Jij en je kindje krijgen dan te weinig voedingsstoffen binnen. Het is niet erg als je in de eerste maanden door de misselijkheid wat afvalt. Wil je toch niet te zwaar worden? Kies dan voor volkorenproducten, eet als tussendoortje groente of fruit en haal niet teveel ongezonde Continue Reading

Gezond eten

Alles wat jij eet komt ook bij de baby terecht. Gezonde voeding is daarom heel belangrijk. En als je zwanger bent heb je net dat beetje extra aan vitamines en mineralen nodig. Je hoeft niet voor twee te eten, maar de kwaliteit van het voedsel is wel belangrijk. Let met je eten wel goed op Continue Reading

Roken, drinken en drugs

Roken, meeroken, drank en drugs verminderen je vruchtbaarheid. Roken ook schadelijk voor het ongeboren kindje omdat de stoffen via de placenta en navelstreng bij de baby in je buik terechtkomen.   Als je blijft roken tijdens de zwangerschap kan er veel misgaan bij de ontwikkeling van je kindje. Ditzelfde geldt ook voor het drinken van Continue Reading

Foliumzuur

Foliumzuur is één van de vitamines die Nederlanders te weinig binnenkrijgen. Toch is foliumzuur belangrijk voor de ontwikkeling van het ongeboren kind, omdat het bijdraagt aan de vorming van het zenuwstelsel en het verkleint de kans op afwijkingen als een hazenlipje of open ruggetje. Als je zwanger wilt worden is het belangrijk dat je elke Continue Reading